Kender du 5-4-3-2-1 beroligelsen?

Kender du 5-4-3-2-1 beroligelsen? Kender du 5 4 3 2 1 beroligelsen 840x480

Af psykoterapeut Maria Holkenfeldt Behrendt

Vi kan alle blive grebet af indre uro og tankemylder, som er svære at slippe. Særligt i denne tid. Måske har du allerede prøvet at gå en tur, høre musik eller noget helt tredje – uden det hjælper. Prøv denne lille øvelse. Måske kan den give lidt mere ro og afbryde tankerækken.

Du kender sikkert følelser af indre uro og ubehag. Og nogle gange er følelserne sikkert også mere overvældende end andre. Når vi føler os overvældede, kan det være svært selv at komme ud af følelsen. Men der er faktisk noget, der kan afbryde tankerne, hvis du får stoppet spiralen i tide. Og det er simpelt. Øvelsen er fra mindfulness-retningen, og du kan lave den hvor som helst og uden remedier. Det eneste, du skal bruge, er dine sanser.

Sådan gør du:

1.  Se dig omkring og nævn 5 ting, du kan se (det virker godt, hvis du siger det højt, men er ikke et must).

2. Slå ørerne ud og lyt efter 4 ting, du kan høre lige nu.

3. Rør ved 3 ting, der er i nærheden af dig lige nu, fx overfladen på et stykke
tøj, du har på, en varm kaffekop eller din næse.

4. Brug din næse og duft til 2 ting – fx netop kaffen, parfumen på dit håndled eller luften omkring dig.

5. Bemærk 1 ting, du kan smage – måske har du et stykke tyggegummi, vand, te eller kaffe eller sågar dit eget spyt.

Effekt på krop og hjerne

Øvelsen her gør to ting: Den nulstiller dit sanseapparat, hvilket har en både kropslig og hjernemæssig effekt, og så bringer den dig ind i nu’et.

Hvis du så lige kan toppe – men det er ikke et krav – med et par dybe vejrtrækninger, hvor du lægger hånden på maven og mærker den gå ind og ud i takt med åndedraget, så er du godt hjulpet og har fået brudt den uhensigtsmæssige tankerække i en periode.

Se også: Bodyscan