6 tegn på, at du har ortoreksi

Vi har i en årrække kendt til spiseforstyrrelser i form af fx anoreksi og bulimi. En nyere forstyrrelse i samme familie er ortoreksi. Her kan du læse kort om symptomerne og finde ud af, om du selv eller nogen, du holder af, er i risikogruppen.

Af psykoterapeut Maria Holkenfeldt Behrendt

6 tegn på, at du har ortoreksi ortoreksi 1

Aldrig før har vi været så bevidste om, hvad den korrekte slags og mængde af mad og motion kan gøre for os i form af velvære, længere liv og bekæmpelse af livsstilssygdomme. Og det er jo godt, hvis bare ikke entusiasmen tager overhånd, og i stedet for at komme til at handle om sund mad og gode motionsvaner kommer til at handle om sygelig kontrol, besættelse af mad og motion og undertrykkelse af følelser, der virker overvældende på os.

Endnu ikke på listen

Ortoreksi er endnu ikke på listen over psykiske lidelser, som fx anoreksi og bulimi er. Men det er vidst kun et spørgsmål om tid, før også den lidelse vil optræde der. Den er nemlig mindst lige så både fysisk og psykisk invaliderende som de øvrige spiseforstyrrelser er, når den først får fat i én.

Den amerikanske læge, Steven Bratman, har udviklet en række spørgsmål, der kan vise, om du er i risiko for eller allerede har udviklet ortoreksi. Hvis du kan svare ja til et eller flere af de nedenstående spørgsmål, bør du tale med en terapeut, der har forstand på spiseforstyrrelser og uhensigtsmæssige adfærd og -mønstre.

Tegn på orthoreksi

  1. Jeg bruger så meget af mit liv på at tænke over, udvælge og tilberede sund mad, at det påvirker andre områder at mit liv, som fx kærlighedslivet, venner, familie, kreativitet, arbejde eller skole
  2. Når jeg spiser noget andet, end det jeg anser for at være sundt, bliver jeg nervøs, føler mig uren og skyldbevidst – bare det at være i nærheden af den slags mad påvirker mig negativt, og jeg kan ikke lade være med at fordømme andre, der spiser den slags mad
  3. Min egen følelse af fred, lykke, glæde, sikkerhed og selvværd afhænger enormt af den ’renhed’ og kontrol, der er forbundet med det, jeg spiser
  4. Nogle gange ville jeg gerne kunne gøre mig fri af de regler, jeg har sat mig, til lejligheder som fx bryllup, fødselsdage eller en familiemiddag. Men det synes jeg ikke, jeg kan tillade mig selv
  5. Efterhånden har jeg stille og roligt elimineret mere og mere mad og udvidet min liste over de regler, jeg har for madindtag, i et forsøg på at opretholde eller forbedre min sundhedstilstand. En gang i mellem tager jeg også en eksisterende sundhedskur og tilføjer mine egne regler
  6. Ved at følge min egen teori om sund kost, har jeg tabt mere, end hvad de fleste mener er helbredsmæssigt forsvarligt, eller også har det medført andre fejlernæringssymptomer som hårtab, hudproblemer eller udeblivelse af menstruation

Til samme spiseforstyrrelse kan også høre overdreven og tvangspræget fysisk træning. Læs meget mere om ortoreksi samt breve fra mennesker, der mener, de måske lider af denne spiseforstyrrelse, på den amerikanske læges hjemmeside her: http://www.orthorexia.com/what-is-orthorexia/