Ferie – åh nej …
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter

For nogle er ferietiden skøn og energigivende. For andre kan det være en tid, der kræver alt for meget arbejde, når det handler om at forholde sig til egne og andres krav og behov. Her kan du få 3 små råd, der måske kan lette din ferie-fobi lidt.

Af psykoterapeut Maria Holkenfeldt Behrendt

ferie åh nej

Solen skinner, ferien er her og mange ser glade ud, når de går sammen i byen, på stranden eller sidder på cafeerne og taler livligt. Ferietid er for mange forbundet med samvær og sociale arrangementer. Men det kan være en svær tid, hvis man fx har et anstrengt forhold til sin familie, sin partner eller det at finde ro i sociale sammenhænge med nære relationer.

Genkender du det, kan du måske få en lidt mindre krævende ferie, hvis du følger disse råd:

1) Mærk efter
Mange af os er alt for ’gode’ til at få sagt ja til noget, før vi har tænkt os om. Det gælder også sociale arrangementer. Det gælder særligt, hvis invitationen kommer via et elektronisk device. Men i virkeligheden behøver vi ikke svare prompte.

Så når du nu får en invitation via sms, mail eller messenger, så hold fingrene fra tasterne og mærk efter! Har du lyst til det? Passer invitationen ind med resten af dine planer? Ville det egentlig være bedre at springe over, da du ellers skal bruge en energi, du faktisk ikke har? En god indikator er ’mavefornemmelsen’ – bliver du fx fyldt af uro ved tanken, er det nok bedst at afslå. Du kan fx sige/skrive: Jeg har allerede fået sagt ja til alt for meget. Men tak for tilbuddet – jeg vil rigtig gerne en anden gang .

2) Find roen
Har du alligevel fået sagt ja til et arrangement med venner eller familie, som du ikke føler, du kan komme ud af, er noget af det, der kan få dig til at skulle bruge færre kræfter, at du kan finde en indre ro. Et skridt på vej til det, er fx at begynde dagen med en bodyscan (der findes mange forskellige bodyscan- eller meditationsapps, eller du kan prøve denne guidede bodyscan fra psykiatrifonden, som er nem at bruge), eller at du bruger fem minutter på at visualisere et trygt sted, fx dig selv liggende i en skovbund, mens du ser op i trætoppene, eller en strand, du har været på, og hvor du mærkede en afslapning og indre ro.

Den ro, du kan registrere, mens du enten laver bodyscan’en eller visualiseringen kan du så forsøge at tage med dig, når du skal være sammen med de anstrengende relationer. På den måde bliver du nemlig mindre overvældet, kan holde fast i dig selv og, hvis bølgerne går højt, næsten få en mere behagelig oplevelse af samværet.

3) Drop gættelegene
Det kan også være, du skal på en længere ferie med en partner eller nære venner. Både du og han/hun/de kommer naturligvis med nogle forventninger til ferien. Og både de og du kan fejlagtigt tro, at I ved, hvad ’den anden’ vil og ikke vil.

Ret ofte går vi med nogle antagelser om, hvad den anden vil, men også om at den anden ved, hvad vi vil. Men sådan forholder det sig langt fra altid. Derfor kan det være meget givende både at få sagt, hvilke drømme, forventninger og behov, du selv har feriemæssigt og samtidig efterspørge det samme hos den/dem, du rejser med. Det bidrager både til en mere rolig og givende ferie for alle parter uden anstrengende gættelege – og færre skuffede forventninger.

Læs også Hvad gør dine relationer ved dig?

Jeg tror på, at alle kan komme igennem selv livets hårdeste slag - hvis man har nogle at dele oplevelserne, tankerne og kriserne med
Har du brug for hjælp til at overkomme livets udfordringer?
Jeg vil gerne hjælpe dig igennem!
Kontakt mig i dag.